Aktivering eller uppdatering av licenspoäng för backuptjänsten

För att använda den inbyggda ”backuptjänsten” / ”molnlagringen av rapporter” krävs poäng (poängkort) som ni kan köpa via Fröbergs.

Poängsystemet för backuptjänsten har förändrats genom åren, men senaste upplägget är följande:

1 vecka för en person = 1 poäng.
(Poäng för 1 person i ett år blir då alltså ca 52-poäng).

Vanligtvis ansluter vi till er dator med Teamviewer och lägger till poäng, men i vissa fall kan det bli aktuellt för er att lägga till poängen själva. Detta görs på följande vis:

(1.) Anslut till terminalen i webbläsaren och logga in.

(2.) Tryck på raden licens uppe till höger (se bild nedan).

Tryck på bilden för att förstora

(3.) Rutan ”Licensinfo” visas. Tryck på knappen ”Ändra” (se bild nedan).

Tryck på bilden för att förstora

(4.) Fyll i serienumret från poängkortet och fyll i det antal veckor ni önskar lägga till från kortet (se markering 1, på bilden nedan).

När serienumret för kortet fyllts i kommer antal veckor automatiskt ställas till det antal veckor kortet räcker till med nuvarande antal användare.

Ibland blir det kvar poäng på kortet som inte räcker till att förlänga backuptjänsten för det antal användare som finns. Om detta är fallet kommer en ruta med texten ”Överför återstående manveckor/poäng”, visas. Kryssa i rutan för att föra över poäng som då blir tillgodo till nästa gång licensen förnyas.

Tryck på bilden för att förstora

(5.) Tryck på knappen ”Verkställ” och poängen förs då över till terminalen (se markering 2 på bilden ovan).

Nu kommer backuptjänsten att löpa vidare som vanligt om den tidigare varit aktiverad. Om den ej är aktiverad, aktiveras den genom att gå in på fliken ”tjänster” (”moln” symbolen i menyraden).