Hantera övertid (PC-Programvaran)

Viktigt! Om detta är första gången du gör följande steg, gör då en manuell backup innan ni utför följande steg, i fall önskat resultat inte skulle uppnås!
Om du inte vet hur man gör eller återställer en manuell backup, läs här: Ställa in backup av pc-programvarans databas

Under året kan personalen ackumulera en del övertidstimmar. För göra ändringar eller betala ut övertidstimmar följ nedanstående steg.

I PC-programvaran, gå till menyn ”Ändra” och välj ”Användare”.

Andra-Användare
Ändra användare menyn

Välj den användare du vill göra förändringar på i användarlistan och tryck sedan på den högra knappen ”Ändra” med en ikon på en klocka och ett plustecken, nertill i fönstret (se bild).

1
Ändra övertids- knappen

I fönstret som öppnas kan du lägga till eller ta bort övertidstimmar.

Redigeringsfönstret

Du kan välja följande alterantiv:

Betalda timmar: timmarna reduceras från övertidssaldot och visas som ”Betalda timmar” på rapporten.

Totala semester *: timmarna reduceras från övertidssaldot och läggs till på semestersaldot.
*= I versionen i skrivande stund, står det i programvaran ”Totala timmar”. Detta skall vara ”Semestertimmar”.

Andra timmar: timmarna reduceras från övertidssaldot och du kan lämna en anmärkning som visas på rapporten.

Tryck på ”OK” knappen när du är färdig med att fylla i önskade värden.

Tips! Om du vill lägga till istället för att reducera timmar, placera ett minus (-) tecken före antalet timmar.

Ett fönster visas där ni får bekräfta förändringarna.

Bekräftelsefönstret

Förändringarna som görs kommer alltid redovisas längst ned på rapporten (Rapport/Rapport).

Följande redovisas:
Antal reducerade (eller tillagda timmar)
När ändringen gjorts
Av vilken inloggad användare förändringen har gjorts.