Del 7 – Information vid problem med systemet

Om problem skulle uppstå med tidsystemet som gör att ni inte kan registrera personals närvaro, är det viktigt att det hanteras på rätt vis. Se därför till att er personal som sköter tidssystemet har informationen i denna del tillgänglig.

OBS! Informationen i denna del finns även att skriva ut i PDF manualen ”Särskilt om personalliggare”.

Direktiv i händelse av att enheten går sönder eller på annat vis inte tar emot stämplingar

Om enheten av något skäl skulle gå sönder så att den inte tar emot stämplingar, t.ex enheten startar inte upp, startar upp men laddar inte eller startar upp men reagerar inte på användar-interaktion, är det viktigt att ni fortsätter att registrera er personals närvaro på annat vis tills problemet är löst. Ta därefter kontakt med vår support på [email protected] och beskriv ert ärende så utförligt som möjligt.

Alternativa metoder för att registrera närvaro i tidsystemet i händelse av att enheten går sönder, kan innefatta att er supervisor (den person som har behörighet och tillgång till datorn där programvaran ligger), registrerar er närvaro manuellt i programvaran. Då behöver personal rapportera sin ankomst och sin avsikt att lämna verksamhetslokalen till denna person, så registrering kan göras tills problemet med enheten är åtgärdat.

Ett annat mera praktiskt alternativ om ni har mycket personal, eller personal som kommer och går frekvent, är att använda Skatteverkets personalliggarbok, till dess att eventuellt problem med enheten är åtgärdat.

Om ni i händelse av problem med enheten kommer använda er av Skatteverkets personalliggarbok, kan det därför vara bra att ha tillgång till denna. Har ni ingen sedan innan råder vi er därför att beställa boken på Skatteverkets hemsida, så att ni har tillgång till denna vid nödfall.

Direktiv om enheten tar emot stämplingar, men dessa registreras eller syns inte på datorn

Om personal kan stämpla in och ut som vanligt i enheten, men att dessa stämplingar inte syns på datorn, är vanligtvis problemet mycket enklare. Detta kan bero på att enheten t.ex tappat anslutningen till ert nätverk och endast behöver anslutas på nytt för att rapportera tiderna till programvaran, men även på att programvaran inte startats på länge och programvaran behöver mera tid att kontrollera och hämta nya stämplingar från enheten.

Behöver ni hjälp med att felsöka, kontaktar ni [email protected] och beskriver ni ert ärende så utförligt som möjligt.