TA8000 Serien, batterityp för enhetsminne.

När enheten blir gammal, kan det bli aktuellt att behöva byta batteri i enheten.

Detta upptäcker man om enheten tappar minnet för klockan och klockan blir nollställd vid strömavbrott eller om nätströmmen pluggas ur.

I värsta fall kan minnet för inställningar och lagrade stämplingar även tömmas om enheten lämnas med ett tomt batteri och nätströmmen urkopplad en längre tid.

Detta bör ej göras av kunden själv om man känner sig osäker.

Har enheten fortfarande giltig garanti bör kunden själv ej heller byta batteri, eftersom eventuella skador orsakade av batteribytet inte täcks av garantin.

TA-8000 Seriens batteri är av typen CR-1220 (3V)

Kontrollera terminalens IP-adress/nätverksinställningar (TA-8000)

Om programvaran har tappat sin anslutning till enheten och ni har provat starta om enheten, eller om ni av annat skäl behöver kontrollera er enhets anslutningsuppgifter, följer ni stegen nedan.

För att kontrollera enhetens nätverksinställningar, tryck på ”MENU” längst ned till höger.

OBS!

Om enheten visar texten ”Vänligen identifiera” (eller ”Please verify” på enheter inställda på Engelska), krävs att en användare med behörigheten ”Supervisor” identifierar sig med sin RFID-bricka/kort, Fingeravtryck eller med sitt ID-nummer och lösenord.

För att verifiera sig med ID+Lösenord, trycker användaren sitt Användar-ID nummer, ”OK” följt av sitt lösenord (enbart lösenord i siffror fungerar) och sedan ”OK”.

Ditt Användar-id och lösenord, kan du hitta inne på fliken ”Användare” i pc-programvaran.

Bläddra ned med pilarna till ”KOMM” (”COMM” på enhet med engelsk meny). Tryck sedan på ”OK” knappen.

För nätverk med kabelanslutning (Alla enheter)

Tryck ”OK” på ethernet.

Här finner ni er terminals anslutningsuppgifter.

Rekommenderas för de flesta av våra kunder:
Om rutan DHCP är i-kryssad, betyder det att er terminal skall erhålla sina anslutningsuppgifter dynamiskt från t.ex en router eller en server på ert nätverk.

Fördelen med dynamisk ip är att det är lätt att få enheten att ansluta korrekt. Nackdelen är att IP-adressen kan komma att ändras om nätverksutrustning startas om eller stängs av längre perioder.

Rekommenderas enbart för avancerade användare:
Om rutan DHCP- ej är i-kryssad, betyder det att enheten är inställd för statisk IP (fasta anslutningsuppgifter).

Fördelen med statisk är att IP-adressen alltid är förblir samma, även om nätverksutrustning eller enheten startas om. Dock förutsätter statisk ip, att en adress som alltid förblir ledig/reserverad för enheten väljs, för att undvika en IP krock.
För nätverk med trådlös anslutning (Vissa modeller)

Bläddra ned till Trådlöst Nätverk (WiFi / Wireless network) och tryck ”OK”.

Om rutan WiFi är i-kryssad är trådlöst nätverk aktiverat på enheten. Om rutan inte är i-kryssad, läs då istället stegen för anslutning med nätverkskabel.

Om enheten är ansluten till ett trådlöst nätverk, ser ni ert trådlösa nätverksnamn markerat med ”Kopplad” (”Connected”).

Om enheten försöker ansluta, visas olika statusmeddelanden bredvid ert nätverksnamn (t.ex ”Erhåller ip-adress”). Har anslutningen tappats till anslutet nätverk visas ”Utanför nätverkets räckvidd”.

Är enheten inte ansluten till något nätverk, en wifi signal ikon (med hänglås, om nätverket har ett lösenord). Ikonen visar hur stark wifi signalen är.

Bläddra ner till avancerat och tryck ”OK”.

På denna sida visas era nuvarande IP inställningar för ert trådlösa nätverk.

Rekommenderas för de flesta av våra kunder:
I de allra flesta fallen, skall rutan DHCP vara i-kryssad när trådlöst nätverk (WiFi) används. Rutan DHCP betyder att er terminal skall erhålla sina anslutningsuppgifter dynamiskt från t.ex en router eller en server på ert nätverk.

Fördelen med dynamisk ip är att det är lätt att få enheten att ansluta korrekt. Nackdelen är att IP-adressen kan komma att ändras om nätverksutrustning startas om eller stängs av längre perioder.


Rekommenderas enbart för avancerade användare:
Om rutan DHCP- ej är i-kryssad, ger det er möjlighet att här ändra IP-adress, subnät och gateway.

Vi rekommenderar oftast att enheterna körs med DHCP (Dynamiskt tilldelad IP), eftersom det är absolut lättast att komma igång med. Om er terminal skulle få en ny IP-adress, så brukar programvaran i många fall känna av detta och justera IP-adressen själv.

Skulle detta dock inte ske, behöver ni kontrollera vilken IP-adress er terminal har och justera detta i programvaran. Detta gör ni genom att gå till fliken ”Terminal” (”Device”, om programvaran körs på Engelska), dubbelklicka på er terminal i listan och justera IP-adressen till den IP-adress som er terminal har.

Ställa in terminalens DNS inställningar (TA-8000)

Ibland krävs att enhetens inställning för DNS (Domain name system) ställs in, trots att enheten använder sig av en IP-adress för att ansluta till cloud.

Viktigt! För terminaler som körs med trådlöst nätverk (WiFi), finns ingen inställning för DNS i terminalens meny för trådlöst nätverk. Detta beror på att tillverkaren valt att lägga inställningen för DNS med både trådlöst och kabelburet nätverk på samma plats i menyn. Ni ställer alltså in trådburna enheters DNS på precis samma vis som kabelanslutna enheter.

Vi rekommenderar att ni i första hand ställer in er enhet att använda er routers ip-adress som DNS. Er routers ip-adress hittar ni inne i samma meny som stegen nedan beskriver på raden ”Gateway”.

Om ni har en IT-ansvarig eller en IT-avdelning på ert företag rekomenderar vi er att rådfrågar där först om vilken DNS som skall användas.

Om ni ställer in enheten att använda er router som DNS och det ändå inte fungerar, kan ni prova att använda en publik DNS som t.ex Google 8.8.8.8 eller OpenDNS 1.1.1.1

För att ställa in enhetens DNS, trycker ni på ”MENU” knappen längst ned till höger på enheten.

OBS! Vanligtvis kommer ni nu direkt in i terminalens meny, eftersom enheten troligtvis skall vara tom på användardata om ni följt guiden om hur byte från PC-programvaran till cloud skall göras.

Om enheten tidigare varit ansluten till cloud och användare med behörigheten chef, eller ledare finns i terminalen krävs Identifiering i enheten med ID+Pinkod, RFID kort/bricka eller fingeravtryck.

Bläddra ned med pilarna till ”KOMM” (”COMM” på enhet med engelsk meny). Tryck sedan på ”OK” knappen.

Tryck ”OK” på Ethernet om ni kör enheten med kabel. Om ni kör med trådlöst nätverk, läs nedan först!

Kör ni enheten med trådlöst nätverk, skall ni ställa in DNS på samma plats som stegen i denna guide visar. Men för att hitta er routers ip-adress, behöver ni först bläddra ner till ”Trådlöst nätverk” och trycka ”OK”. Skriv sedan upp adressen till er ”Gateway”. Backa sedan tillbaka till denna meny genom att trycka på knappen ”ESC” en gång och följ sedan nästa steg i denna guide.

Notera adressen som står bredvid ”Gateway”. Detta är i de flesta fall er router på nätverket och brukar kunna användas som en DNS.

Bläddra därefter ned till ”DNS” och tryck sedan ”OK”. Fyll därefter i den IP-adress ni tänkt använda som DNS. I detta fall är det samma adress som routern.

Mellan varje punkt kan 3 siffror fyllas i, så skall enbart 1 siffra fyllas i, trycker ni pil höger (under knapp 9), för att hoppa till nästa punkt.

I exemplet blir då knapptryckningarna för att fylla i adressen följande:

192
168
1 pil höger
1 följt av ”OK”.

OBS! På vissa terminaler med en tidig programvara är man tvungen att lägga till punkter manuellt, detta gör ni genom att växla till symboler med den stora ”Inchecknings pilen”, till vänster om ”OK” knappen, växla sedan tillbaka till siffror genom att trycka ”Inchecknings pilen” igen.

När ni fyllt i färdigt, backar ni ut ur menyn genom att trycka ”ESC” upprepade gånger tills ni når klockskärmen.

Starta därefter om terminalen genom att trycka och hålla in strömknappen längst ned till vänster (under siffran 7 på knapp satsen). När enheten räknat ned och stängts av, trycker ni på strömknappen igen för att starta klockan.

När enheten startat upp igen, väntar ni någon minut och loggar därefter in i ert cloudkonto och går till ”Inställningar” och ”Enheter” och kontrollerar om enheten är ansluten.

Fungerar det fortfarande inte, kan ni prova att byta DNS till en publik DNS (som beskrivet överst på denna sida), eller ta kontakt med tidsystem supporten via e-post.

Justera klockan i terminalen, i terminalens meny.

Om funktionen sommar och vintertid är aktiverad, måste klockan justeras direkt i terminalen.

Detta är för att funktionen alltid vill justera själv. Så får terminalen tiden synkroniserad från datorn med funktionen på, kommer den alltid justeras med en timme framåt eller en timme bakåt, beroende på om sommar eller vintertid gäller, oavsett om datorns klocka troligtvis redan går rätt.

Är funktionen inte aktiverad så är det oftast lättare att justera klockan från PC-programvaran istället. Läs om hur du gör detta här: Justera klockan i terminalen från PC-programvaran

Om justering av klockan misslyckades via datorn, eller om sommar och vintertid är aktiverad, följ stegen nedan:

För att justera klockan i terminalen trycker du ”MENU” knappen.

Har ni skapat en användare med behörigheten ”Supervisor” och synkroniserat användaren till terminalen, kommer det stå ”Vänligen identifiera” i displayen.

Har ni ingen användare med behörigheten ”Supervisor”, så kommer ni direkt in i terminalens huvudmeny.

För att identifiera, trycker ni det ID nummer som er supervisor har. (ID nummer till användare, ser ni i PC-programvaran på fliken ”Användare”.)

Har ni sedan tidigare en RFID bricka, ett RFID kort eller ett fingeravtryck registrerat på er ”Supervisor”, kan ni givetvis använda detta istället för att slå in ID numret.

När ni skrivit ID nummer, trycker ni på ”OK” knappen.

Ange det lösenord som hör till användaren och avsluta med ”OK” knappen.

I huvudmenyn, bläddrar ni ned med pil ned (bredvid siffran 9) till ”System” och trycker sedan ”OK”.

Välj ”Datum tidpunkt” och tryck sedan på ”OK”.

Bläddra ned till ”Ställa in tiden” och tryck ”OK”.

Ändra timmar i första rutan genom att skriva in rätt timme, eller med pilarna upp och ned.

Tryck sedan pil höger (under 9’an) och ändra minuter likadant som ovan.

Tryck pil höger igen, för att ändra sekunder.

Tryck pil höger en sista gång, för att komma till ”Bekräfta (OK)”. Tryck då ”OK”.

 

Du kommer nu tillbaka till menyn. Kontrollera att tiden stämmer och tryck sedan ”ESC” knappen tills terminalens klockskärm visas.

Nu är det färdigt.

Justera klockan i terminalen från PC-Programvaran

Om klockan behöver justeras eller går fel på terminalen kan man ofta justera detta direkt via PC-programvaran.

Detta under förutsättningen att enheten är ansluten till programvaran via nätverk och att funktionen för sommar och vintertid inte är aktiverad i terminalen.

VIKTIGT! Justerar ni klockan en hel timme (t.ex. vid sommar/vintertids skifte) efter att personal redan stämplat in behöver ni gå in på menyn ”Ändra” och ”Tid” och justera alla stämplingarna som skett den dagen ni justerar tiden.

Ni måste då justera stämplingarna en timme framåt eller bakåt, beroende på vilken riktning ni skiftat klockan. Annars kommer personal få en timme längre eller en timme kortare arbetad tid, eftersom utstämplingen kommer ske tidigare eller senare enligt terminalens klocka.

Gå till menyn ”Terminal” (1), markera terminalen ni vill ställa in tiden för (2) och tryck på knappen ”In tid i program” (3).

Har du ljud på datorn, brukar ett litet ljud höras när det är gjort.

Man får ingen visuell bekräftelse i programvaran att det är gjort, så bästa sättet att kontrollera att klockan stämmer med datorn är att titta i terminalens display.

Fungerar det inte, så försöker du igen.

Om du har för avsikt att justera några minuter, men klockan flyttades en timme framåt eller bakåt från datorns klocka, står er enhet inställd på att automatiskt ställa in sommar och vintertid.

Är sommar- och vintertidsfunktionen aktiverad i enheten, måste man justera klockan direkt i terminalens meny.

Följ då dessa instruktioner: Justera klockan i terminalen, i terminalens meny

Hur registrerar man ett fingeravtryck i terminalen (Enbart modeller med fingeravtrycks läsare)

För att registrera fingeravtryck i terminalen, trycker du ”MENU” knappen.

Har ni skapat en användare med behörigheten ”Supervisor” och synkroniserat användaren till terminalen, kommer det stå ”Identifiera” i displayen.

Har ni ingen användare med behörigheten ”Supervisor”, så kommer ni direkt in i terminalens huvudmeny.

För att identifiera, trycker ni det ID nummer som er supervisor har. (ID nummer till användare, ser ni i er PC-programvara på fliken ”Användare”.)

Har ni sedan tidigare en RFID bricka, ett RFID kort eller ett fingeravtryck registrerat på er ”Supervisor”, kan ni givetvis använda detta istället för att slå in ID numret.

När ni skrivit in ID nummer, trycker ni på ”OK” knappen.

Ange det lösenord som hör till användaren och avsluta med ”OK” knappen.

I huvudmenyn, trycker ni ”OK” på ”Användarhantering”, som är det första alternativet i listan.

Välj ”Alla användare” och tryck sedan på ”OK”.

Välj den användare ni vill registrera fingeravtryck på, genom att bläddra med pilarna, eller trycka det ID nummer som står framför användaren i listan och tryck sedan på ”OK” knappen.

Välj ”Redigera” och tryck ”OK”.

Bläddra ner till ”Fingeravtryck” och tryck ”OK”.

Välj det finger ni vill registrera genom att trycka den siffra som står på fingret i displayen. Tryck sedan på ”OK” knappen.

Lägg på det finger som ni valt att registrera enligt skärmens instruktioner. Ni upprepar registreringen 3 gånger. Efter varje lyckad hörs ett ”pip” i enheten. Om en registrering misslyckas hörs ett felljud. Då försöker ni igen.

Ta ned till hand och låt den hänga vid din sida, i mellan registreringarna för att simulera att du kommer till klockan på nytt. Detta för att garantera att du ändrar din position något mellan varje registrering och på så sätt garantera att fingret inte enbart fungerar i en viss position.

Stapeln till vänster visar ”kvalitén” på registreringen. Stapeln till höger (1,2,3), visar vart ni är i processen. 

Bilden nedan visar korrekt fingerplacering på läsaren. Lägg på fingret med ett litet tryck och lyft sedan upp fingret från läsaren.

Om registreringen lyckades och ni är klara, kommer ni tillbaka till denna meny igen. (En annan siffra än 0, kommer troligtvis visas på raden ”Fingeravtryck”.)

Här kan ni alternativt, trycka ”OK” på fingeravtryck igen, för att registrera ytterligare finger. Ni upprepar då processen igen, dock väljer ni ett annat finger.

Vi rekommenderar att minst ett fingrar på vardera hand registreras. Så att personen kan ta ett annat finger om personen har fått en skada på fingret eller bär plåster på det finger som registreras.

Vi rekommenderar pekfinger på höger (nr 6), respektive vänster hand (nr 3).

När ni har registrerat fingeravtryck färdigt för denna person, kan ni registera fingeravtryck för en annan person genom att trycka ”ESC” knappen två gånger, för att komma tillbaka till användarlistan. Välj sedan en annan användare.

Är ni färdiga med all registrering, trycker ni ”ESC” knappen tills ni kommer tillbaka till klockan på enheten.

Nu när ni registrerat färdigt är det viktigt att synkronisera detta med datorn. Detta gör ni ifrån datorns programvara i riktningen ”TA>PC”. (Har ni uppgraderat till TM programvaran, så heter riktningen ”TM>PC”.)

Läs om hur du gör synkronisering i vår manual.

(Synkronisering gäller ej cloudprogramvaran.)

Hur registrerar man en bricka eller ett kort i terminalen istället för på datorn? (TA-8000)

För att registrera RFID bricka eller kort i terminalen, trycker du ”MENU” knappen.

Har ni skapat en användare med behörigheten ”Supervisor” och synkroniserat användaren till terminalen, kommer det stå ”Vänligen identifiera” i displayen.

Har ni ingen användare med behörigheten ”Supervisor”, så kommer ni direkt in i terminalens huvudmeny.

För att identifiera, trycker ni det ID-nummer som er supervisor har (ID-nummer till användare, ser ni i PC-programvaran på fliken ”Användare”).

Har ni sedan tidigare en RFID bricka, ett RFID kort eller ett fingeravtryck registrerat på er ”Supervisor”, kan ni givetvis använda detta istället för att slå in ID-numret.

När ni skrivit ID-numret, trycker ni på ”OK” knappen.

Ange det lösenord som hör till användaren och avsluta med ”OK” knappen.

I huvudmenyn, trycker ni ”OK” på ”Användarhantering”, som är det första alternativet i listan.

Välj ”Alla användare” och tryck sedan på ”OK”.

Välj den användare ni vill registrera RFID på, genom att bläddra med pilarna, eller trycka det ID nummer som står framför användaren i listan och tryck sedan på ”OK” knappen.

Välj ”Redigera” och tryck ”OK”.

Bläddra ner till ”Bricka nummer” och tryck ”OK”.

Lägg emot den bricka eller det kort som den valda användaren skall använda för att stämpla.

Enheten känner därefter av RFID numret och registrerar detta.

Skulle enheten inte läsa av kortet i detta skede, är brickan/kortet defekt. Maila supporten, så byter vi ut detta om brickan/kortet är ny-inköpa och täcks av garanti.

När brickan eller kortet är registrerat, kommer ni tillbaka till redigeringsmenyn. Tryck där ”ESC”, knappen två gånger, för att komma tillbaka till användarlistan för att registrera brickor/kort på fler användare.

Är ni färdiga, trycker ni ”ESC” tills ni kommer tillbaka till klockan på enheten.

Nu när ni registrerat färdigt är det viktigt att synkronisera detta med datorn. Synkronisera i riktningen ”TA>PC”.
(Har ni uppgraderat till TM programvaran, så heter riktningen ”TM>PC”.)

Läs om hur du gör synkronisering i vår manual.

(Synkronisering gäller ej cloudprogramvaran.)

Vad händer med fingeravtrycken, när de lagras på enheten?

 

Enheten lagrar inte en komplett bild av fingeravtrycket. Istället skapas en matematisk algoritm som lagras i enheten.

Fingeravtrycket vektoriseras och görs om till en komplex algoritm, som sedan kopplas till användarens ID nummer i enheten.

Den numeriska kod som skapades av fingeravtrycket kan inte exporteras och återställas till en bild. På så sätt garanteras att fingeravtrycket inte hamnar i orätta händer.

Om en person inte vill registrera sitt finger, om registrering av personens fingeravtryck misslyckas eller om stämpling med en persons fingeravtryck ofta krånglar, kan personen med ID+Pinkod.

Om er enhet är en TA8030 eller en TA-8035, kan personen också stämpla med RFID bricka eller RFID kort.

Vad betyder ”Signerad av systemet” i rapporten?

 

Om någon glömmer stämpla ut blir man automatiskt utstämplad när schemat tar slut, och det står ”Signerad av systemet” i rapporten.

Detta sker även om rapporten som tas ut innefattar aktuell dag där enbart en instämpling finns. Detta för att dagen skall kunna beräknas och visas i rapporten.

Notis: Automatisk utstämpling förutsätter att man har ett fast arbetsschema eller planerat arbete den aktuella dagen.

Automatisk utstämpling sker enbart i programvaran. Enheten fortsätter vänta på utstämpling. Glömmer personen stämpla ut, bör denna därför nästa gång ändra stämplingstyp till in, vid frågan ”Checka ut?”. Missar personal att stämpla ut innan de går hem kan de därför gå miste om övertid, eftersom rapporten har avslutat dagen vid schemalagd tid.