Inga nya stämplingar registreras på datorn / Enheten är inte ansluten i programvaran, vad är fel?

OBS! Denna guide gäller för de fall när terminalen och datorn där programvaran är installerad är anslutna till samma lokala nätverk. Kör ni enheten via VPN tunnel, kan ni ta hjälp av denna guide för felsökning och er IT-ansvarige. Vi lämnar inte support på lösningar där VPN anslutning mellan terminal och programvara används.

Om ni tidigare har fått in stämplingar registrerade i programvaran och det plötsligt har slutat fungera, är det absolut vanligaste att terminalen och datorn tappat kontakten på nätverket.

Stämplingar som gjorts i enheten blir fortfarande registrerade och lagrade i enhetens egna interna lagringsutrymme. Vanligtvis är det alltså ingen orsak att få panik, om enheten fortfarande tar emot stämplingar.

Endast om ni skulle råka ut för något av följande, finns risker med förlorade stämplingar:

  • Enheten går sönder, t.ex slutar acceptera stämplingar av personal som tidigare kunnat stämpla, enheten hänger sig, eller startar inte efter att ha stängts av.

  • Någon med behörighet har gått in i terminalens meny och raderat loggarna (detta kan även inträffa om menyn på er terminal är olåst för att ingen supervisor har lagts in).

  • Ni startar programvaran väldigt sällan och har mycket personal som stämplar väldigt frekvent. Risken med detta är att även om terminalen har ett eget minne och detta scenario är väldigt osannolikt, så är givetvis minnet i terminalen inte helt obegränsat, utan kan givetvis bli fullt, varpå de äldsta stämplingarna kan bli överskrivna.

Obs! Innan ni börjar felsöka för att hitta fel, så är det även värt att nämnas att om programvaran inte startas allt för ofta, kan det vara en lite längre fördröjning innan tider redovisas i programvaran.

Ibland kan processen ta upp till 5 minuter om datorn är långsam, ni har mycket användare som stämplar många gånger per dag och det är länge sedan ni startade programvaran.

Detta beror på att programvaran skall ta emot tiderna från terminalen och jämföra de tider som redan finns lagrade i programvarans databas, för att endast lagra tider som är ”nya”. Detta gäller särskilt om ni har flera terminaler kopplade till samma programvara.

Har ni dock haft programvaran igång i 5-10minuter utan någon förändring, går ni vidare och felsöker enligt stegen nedan.

Felsökningsteg:

1. Starta om terminalen

I många fall, framförallt när terminalen körs med trådlöst nätverk (wifi), har vi konstaterat att en omstart av terminalen i många fall avhjälper problem med anslutningen. I ganska sällsynta fall har detta även hjälpt när enheten är ansluten med nätverkskabel.

Prova därför att starta om terminalen.

På TM-600 och TM-800 serien, brukar lättaste vara att koppla ur nätadaptern ur vägguttaget, vänta några sekunder och sedan plugga in nätadaptern igen.

På dessa enheter finns även en liten knapp ovanför USB uttaget på vänster sida av enheten, som kan tryckas in för att starta om enheten. Knappen nås med t.ex en tandpetare.

OBS! denna knappen på sidan av enheten påminner om något som vanligtvis skulle användas som en ”resetknapp” för fabriksåterställning, men på dessa enheter är knappen till för omstart och återställer inte enheten.

2. Kontrollera om enheten är ansluten i programvaran.

Kontrollera om enheten är ansluten i programvaran på datorn genom att gå på menyn ”Ändra” och ”Terminal”.

Er terminal bör finnas med i listan som visas, och statusen för terminalen bör vara ”Ansluten”.

OBS! står ni kvar i detta fönster kan det hända att statusen under kortare intervaller visas som ”Ej ansluten”. Detta är inget ovanligt, dock skall det normalt sett inom några sekunder återgå till ”Ansluten”.

Om er terminal står som ansluten och ni har utfört ovanstående steg, kontaktar ni supporten på [email protected] för vidare instruktioner. Står enheten som ”ej ansluten”, går ni till nästa steg.

3. Kontrollera att programvaran inte körs i flera instanser

Om nya stämplingar har registrerats i terminalen och de inte visas i programvaran på datorn, brukar det vara bäst att börja med de enklaste stegen först.

Kontrollera att du inte råkat öppna dubbla instanser av programvaran på samma dator.

Detta kan ske om:

  • Det finns flera personer som använder samma dator och har en egen inloggning till Windows. Om man i Windows har programvaran öppen på sitt användarkonto och sedan låser datorn, antingen manuellt eller genom att datorn automatiskt låst sig vid inaktivitet, och inte stängt programvaran innan, och nästa användare loggar in med sin egna Windows inloggning och startar programvaran på sitt användarkonto.
  • Du har glömt eller missar att du redan öppnat programvaran och sedan startar programvaran igen. t.ex dubbelklickar på genvägen på skrivbordet, enkelklickar på genvägen på startmenyn eller om du fäst en genväg på aktivitetsfältet.
Om du alltid är ensam användare på datorn, eller är helt säker på att du inte öppnat dubbla instanser, går du till nästa steg.
Är du däremot osäker, kan du enkelt utesluta detta genom att starta om datorn.

Det som kan ske om dubbla instanser av programvaran är igång, är att tiderna endast uppdateras i ena instansen av programmet och ibland är det då instansen i bakgrunden som uppdateras. Programvaran är inte skapt för att köras i flera instanser samtidigt och hanterar därför detta dåligt.

4. Kontrollera datorns och terminalens anslutning till nätverket

Om ni följt ovanstående steg och enheten visas som ej ansluten i er programvara, behöver ni först och främst kontrollera att er terminal och er dator är anslutna till samma nätverk.

Har ni t.ex en laptop eller dator där trådlöst nätverk används, behöver ni kontrollera att er dator är ansluten till rätt trådlösa nätverk. Även om datorn är ansluten till internet, kan det betyda att ni är på fel nätverk. Har ni t.ex ett skyddat internt nätverk och ett gästnätverk, så måste datorn och terminalen ligga på samma (oftast ert interna nätverk).

Har ni datorn ansluten med kabel, kontrollerar ni att datorn är korrekt ansluten och att nätverkskabeln inte är skadad.

Är terminalen ansluten med nätverkskabel, kontrollerar ni så att nätverkskabeln inte är skadad och att den är ordentligt ansluten i båda ändarna.

När ni gjort detta, rekommenderar vi att ni följer guiden ”Vi har bytt router/internetleverantör och behöver ansluta enheten på nytt. Hur gör vi?”, då i stort sett samma steg gäller för att kontrollera att enheten är korrekt ansluten.

Skulle inte detta heller hjälpa kontaktar ni [email protected] och beskriver ert problem. Skriv gärna om ni följt denna guide, så behöver vi inte kolla samma saker en gång till.

Guiden hittar ni här: Vi har bytt router/internetleverantör och behöver ansluta enheten på nytt. Hur gör vi?

5. Rensa gamla närvarologgar / stämplingar

Om ni haft redan haft er stämpelklocka en lite längre tid (gäller särskilt om ni dessutom har mycket personal som stämplar frekvent), kan det vara lämpligt att radera gamla ”närvarologgar” (stämplingar) i er enhet.

Finns mycket gamla närvarologgar i er enhet kan det orsaka att er enhet för över nya stämplingar väldigt långsamt eller inte alls.

Har ni nyligen (senaste halvåret) skaffat er enhet, är detta ingen trolig orsak. Men i annat fall följer ni denna guide:
Radera gamla närvarologgar